رد شدن به محتوای اصلی

درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد برای فرزندان والدینی که در بدو تولد دچار بیماری زردی هستند و با زردی به دنیا می آیند مهمترین دغدغه و چالش یک خانواده است.

روش های درمان زردی نوزاد

1- قرار دادن نوزاد در معرض نور خورشید

در صورتی که زردی نوزاد کم باشد، نیاز آن چنانی به درمان نیست اما با این وجود بعد از مشاوره با پزشک می‌توان نوزاد خود را حداقل ۴ بار در روز به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. البته برای این کار لازم است شیشه پنجره بسته شود و نوزادتان از پشت شیشه آفتاب بگیرد. در این شرایط نور خورشید باعث می‌شود، بیلی روبین در پوست حل شده و از طریق ادرار
از بدن خارج شود. بستن شیشه‌های پنجره به خاطر آن است که کمی نور مستقیم خورشید را فیلتر کند، سپس به بدن نوزاد برسد.

2- درمان زردی به کمک دستگاه فتوتراپی خانگی

وقتی میزان بیلی روبین در نوزادان رو به کاهش باشد، می‌توان به جای بیمارستان یک درمان جایگزین در خانه پیدا کرد و آن هم استفاده دستگاه فتوتراپی خانگی یا دستگاه زردی نوزاد در منزل است. این روش خانگی بسیار آسان می‌تواند باعث کاهش سطح زردی پوست نوزادتان شود.

3- تغذیه مکرر شیر مادر و یا مکمل‌های جایگزین

رساندن شیر کافی به بدن نوزاد می‌تواند راهی برای هر چه زودتر از بین بردن این بیماری باشد، به همین دلیل شیردهی مکرر نوزاد یک امر ضروری است. خوردن شیر به صورت مکرر می‌تواند آب بدن نوزاد را تامین کند. اگر بنابر هر دلیلی شیر مادر کم باشد، باید از شیر خشک‌ که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده نمود.

4- آب برگ سبز گندم

این ماده باعث افزایش فعالیت آنزیمی در کبد می‌شود و همین امر به کبد کمک می‌کند تا بیلی روبین بیشتری را فیلتر کرده و باعث خروج آن از بدن شده و باعث درمان زردی نوزاد گردد. بیست قطره از آب برگ گندم  به همراه مکمل غذایی می تواند برای رفع زردی نوزاد موثر باشد. البته مادران می‌توانند تقریبا روزانه ۶۰ گرم این مایع را بنوشند تا مواد آن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.

5- مکمل‌های گیاهی برای مادران

مکمل‌هایی مانند چای نعنای گربه‌ای، چای قاصدک برگ گیاه کامفری که یک نوع گیاه دارویی است می‌توانند باعث سم‌زدایی از بدن شوند. مادران با مصرف این گونه مواد گیاهی می‌توانند مواد مغذی درمان زردی نوزادان را از طریق شیرخود به نوزادان منتقل کنند. این سم‌ زدایی‌های طبیعی کمک می‌کند تا بیلی روبین اضافی از بدن نوزاد خارج شود. مادران باید شیردهی را ادامه دهند تا این درمان به صورت خفیف به کار خود ادامه دهد.

6- توقف موقت شیردهی

درمان زردی نوزاد


اگر پزشک‌ تشخیص دهد که زردی نوزاد به خاطر شیر مادر است ممکن است مجبور شوید شیر دادن نوزاد را متوقف کنید. برای اینکه بدنتان کماکان به تولید شیر ادامه دهد، شما می‌توانید شیر تولید شده را به کمک پمپ از بدن خارج کنید تا زمان شیردهی نوزاد توسط دستور پزشک فرا برسد.

7- درمان زردی نوزاد با شربت ترنجبین

برای درمان زردی نوزادان می‌توانید از شربت ترنجبین و شیرخشت استفاده کنید. این شربت می‌تواند در مدت زمانی 8 تا 10 روز زردی نوزاد را برطرف کند. برای تهیه این شربت گیاهی باید یک قاشق غذاخوری از ترنجبین را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه درون آب جوش خیس بخورد.
پس از این مدت آن را صاف کنید و به آن یک قاشق چای خوری شیرخشت به آن اضافه کنید و آن را هم بزنید. این مخلوط را دوباره از صافی عبور دهید و از آن هر 2 ساعت یک بار، یک قاشق چای خوری به نوزادتان بدهید. نوزادتان باید تا زمانی از این شربت گیاهی مصرف کند که مدفوعش به رنگ زرد طلایی در آید. بنابراین باید در طول زمانی که به نوزادتان این شربت را می‌دهید،
مدفوع و رنگ پوست او را بررسی کنید. در این حالت باید مدفوع نوزاد زرد طلایی شود و از میزان زردی پوست او نیز کاسته شود. به اعتقاد درمانگران در صورتی که مصرف این شربت به همراه حمام کردن نوزاد با جوشانده این دو گیاه باشد می‌تواند موجب تسریع روند درمانی شود.

8- درمان زردی نوزاد با فیبر نوری

محققان Empa، با توسعه این فناوری جدید مشکل والدین درخصوص درمان زردی نوزادان را برطرف کرده‌اند. آنها برای تولید این فناوری جدید فیبرهای نوری که از رشته معمولی پهن‌تر نیستند را در پارچه‌های سنتی تعبیه کردند. این کار استفاده از آن را آسان کرده و مانند لباس‌های دیگر کودک، احساس راحتی را منتقل می‌کند و همچنین برای والدینی که در طول درمان کودکانشان از آن استفاده می‌کنند طبیعی است.
از آنجایی که در این لباس از لامپ های ال‌ ای‌ دی کم قدرت به عنوان منبع نور استفاده می‌شود، باتری‌های کوچک برای نیرو دهی به آن‌ها کافی است. این به این معنی است که لباس به منبع دیگری برای شارژ نیاز ندارد. در این فناوری فیبرهای نوری به آرامی و با دقت خم می‌شوند و از خمیدگی‌ها نور به بیرون راه پیدا می‌کند. این فیبرها در صورت خم نشدن نیز نور را از یک طرف به طرف دیگر انتقال می‌دهند. یرقان یا زردی (Icterus یا Jaundice) به ‌معنی تغییر رنگ و زرد شدن پوست، صلبیه چشم و غشاهای مخاطی ناشی از بالا رفتن بیلی روبین خون بوده که زردی نوزادی ناشی از بالا رفتن بیلی روبین مستقیم یا غیرمستقیم است.

کلام آخر

ابتلای نوزاد به زردی چیز عجیبی نیست و برای اکثر نوزادان رخ می دهد، ولی کنترل زردی در نوزادان باید انجام شود. در صورتی که با مراجعه به جدول زردی نوزادان و یا آزمایش خون متوجه شدید نوزادتان زردی دارد ابتدا بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا او تصمیم بگیرد که نوزاد را چگونه باید درمان کنید. در صورتی که زردی کم باشد پزشک می تواند شما را راهنمایی کند تا با درمان زردی نوزاد در خانه، کودک خود را درمان کنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دستگاه فتوتراپی

دستگاه فتوتراپی دستگاه فتوتراپی نوزاد به دو دسته بیمارستانی و خانگی تقسیم میشوند که ما در این مقاله قصد داریم توضیحات لازم و ضروری در خصوص دستگاه زردی خانگی ارائه نماییم. اگر چه به لحاظ ماهیت کاری  هر دو نوع یک کار مشترک را انجام میدهند و آن چیزی نیست جز رفع زردی نوزادان . اما دستگاه های خانگی زردی نوزاد پرتابل  هستند و با توجه به نحوه طراحی  که دارند به راحتی جابجا میشوند. دستگاه فتوتراپی خانگی نوزادان فتوتراپی با تابش اشعه نور، باعث تغییر  بیلی ‌روبین به ترکیباتی که از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شوند می‌گردد. در حال حاضر دو نوع دستگاه فتوتراپی خانگی جهت درمان زردی نوزاد در منزل وجود دارد که عبارتند از: الف) دستگاه زردی با منبع نور فلورسنت دستگاه های فتوتراپی با لامپ های فلورسنت قدیمی هستند و ضمن این که قدرت درمانی محدودی دارند عوارض جانبی نیز دارند. ب) دستگاه زردی با منبع نور  ال ای دی که البته نوع ال ای دی هم قدرت درمانی بالاتری دارند و هم عوارض جانبی کمتری. همچنین نور دستگاه زردی  باید کاملاً روی نوزاد متمرکز شده باشد. امروزه دستگاه های درمان زردی با لامپ های ال ای

دستگاه زردی نوزاد

دستگاه زردی نوزاد دستگاه زردی نوزاد چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟ دستگاه زردی نوزادان برای درمان بیماری زردی نوزادانی که در بدو تولد زردی دارند استفاده می شود. درمان زردی با دستگاه زردی نوزاد نوعی نور درمانی است که به آن فتوتراپی نیز گفته میشود. به طور کلی از جمله بیماری هایی که توسط روش فتوتراپی می توان درمان نمود عبارتند از درمان انواع سرطان، درمان پوست و مو و درمان زردی نوزاد. در دستگاه زردی کودکان پوست بدن به صورت مستقیم تحت تابش نور با طول موج مناسب به صورت منظم قرار می گیرد. البتده باید توجه کرد که این عمل باید تحت نظر پزشک و یا کارشناس مربوطه انجام گردد. دستگاه های زردی مختلفی برای درمان بیماری زردی ساخته شده است. فارغ از نوع شکل و ابعاد و اندازه، دستگاه های زردی نوزاد به دو دسته تقسیم میشوند: 1- دستگاه زردی با منبع نور فلورسنت 2- دستگاه زردی با منبع نور ال ای دی

اجاره دستگاه زردی نوزاد

اجاره دستگاه زردی نوزاد اجاره دستگاه زردی نوزاد همگام با تکنولوژی روز دنیا یکی از مهمترین خدمات شرکت نی نی سالم جهت درمان زردی نوزادان تازه به دنیا آمده در منزل میباشد. شرکت نی نی سالم با سابقه طولانی در درمان زردی نوزادان با ارائه جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات فتوتراپی در خدمت هموطنان عزیز می باشد. بهترین روش برای درمان نوزادانی که در بدو تولد زردی دارند استفاده از دستگاه زردی نوزاد است. این دستگاه با شکاندن مولکولهای بیلی روبین خون نوزاد که باعث ایجاد بیماری زردی شده اند زردی را درمان کرده و عوارض جانبی بدی نیز ندارند. البته والدین عزیز باید دقت نمایند که از دستگاه فتوتراپی مرغوب و با کیفیت و استاندارد استفاده نمایند. اجاره دستگاه پیشرفته و سه بعدی فتوتراپی جهت رفع زردی نوزاد با لامپ های پیشرفته ال ای دی ساخت کشور آلمان توسط شرکت نی نی سالم با سابقه ۱۰ سال فعالیت و همکاری با بسیاری از بیمارستانهای بزرگ تهران از جمله بیمارستان مفید، بیمارستان فوق تخصصی کودکان بهرامی، بیمارستان مهر، بیمارستان تامین اجتماعی، بیمارستان الغدیر، بیمارستان آرش، بیمارستان آسیا، بیمارستان مردم و