رد شدن به محتوای اصلی

جدول زردی نوزادان

جدول زردی نوزادان


جدول زردی نوزادان یک روش تقریبی برای اطلاع از میزان زردی نوزاد است که والدین عزیز با مراجعه به آن میتوانند میزان زردی نوزادشان را تخمین بزنند.
زردی نوزادان به معنی زرد شدن رنگ پوست نوزادان به علت بالا رفتن سطح بیلی‌روبین خون می باشد و بیشتر در میان کودکان نارس شایع می باشد. بالا بودن سطح بیلی روبین میتوان سبب سمی شدن مغز و آسیب دیدن دستگاه عصبی کودک شود بنابراین لازم است تا با مطالعه جدول زردی نوزادان، زردی نوزادان را جدی گرفته و در صورت مشاهده علایم زردی نوزاد حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید.

نشانه های زردی در نوزادان

اکثر نوزادان در چند روز پس از تولد زرد می شوند و با مقایسه در جدول زردی نوزادان این زردی بیشتر در چشم نوزاد مشاهده می شود و سپس سینه ،شکم و پاهای نوزاد نیز زرد می شوند. در صورت مشاهده زردی در هر یک از نقاط ذکر شده ملاقات با پزشک را به تعویق نینداخته و هر چه سریع تر به یک پزشک مراجعه کنید چرا که تشدید علایم زردی می تواند خطرات جبران ناپذیری مانند عقب ماندگی ذهنی و حتی مرگ نوزاد را به همراه داشته باشد.

علت بروز زردی نوزادان

علت بروز زردی نوزادان در بدو تولد عمدتا به دلیل دریافت اکسیژن کافی از هوای آزاد و تخریب گلبول های اضافی و کاهش میزان هموگلوبین به علت عدم نیاز می باشد. هموگلوبین و گلبول های مازاد در کبد تبدیل به بیلی روبین زرد رنگ شده و با تغییر رنگ پوست نوزادان و عدم دفع توسط کبد سبب زردی نوزاد می شود.
معمولا ۶۰ درصد نوزادان سالم و ۸۰ درصد نوزادان نارس در معرض ابتلا به زردی قرار دارند. بنابراین در صورت تولد فرزند خود چکاب های لازم را دز این زمینه جدی گرفته و در صورت مشاهده هر یک از علایم زردی سریعا به یک متخصص کودکان مراجعه کنید. همچنین میتوانید با مشاهده جدول زردی نوزاد پی به زردی نوزاد خود ببرید.

ریسک ابتلا به زردی در نوزادان

  •  اگر مادر گروه خون O داشته باشد ولی نوزاد گروه خون A یا B داشته باشد
  •  اگر مادر Rh منفی و نوزاد Rh مثبت داشته باشد
  •  سابقه زردی در فرزندان قبلی
  • عدم دریافت کافی شیر مادر در روزهای اول زندگی
  • نوزادان نارس (سن حاملگی کمتر از ۳۷ هفته)
  • نوزادان با وزن تولد کمتر از ۲۵۰۰ گرم
  • نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت
  • نوزاد مبتلا به فاوویسم

روشهای تشخیص زردی نوزادان

1- تشخیص زردی به روش تجربی

با انگشت شست پوست نوزاد را کمی فشار داده تا سرخی پوست بی رنگ شود سپس انگشت را برداشته و بلافاصله به رنگ پوست دقت کنید در صورت زرد بودن کودک شما می تواند در معرض زردی و یا مبتلا به زردی باشد.

2- تشخیص زردی با مراجعه به جدول زردی

جدول زردی نوزادان


کافیست به جدول زردی مندرج در همین مقاله مراجعه کرده و میزان زردی نوزاد را به صورت دقیقتر تخمین بزنید. میزان بیلی روبین در خون در صورتی که فقط صورت زرد باشد، بین ۵ تا ۷ ، زرد بودن بالای سینه تا ناف ۱۰، تا پایین شکم ۱۵ و تا نوک پا ۲۰میلیگرم بر دسی‌لیتر می باشد.

3- تشخیص دقیق میزان زردی نوزاد

انجام یک آزمایش ساده خون و یا تست زردی با بیلی چک بدون نیاز به خونگیری امکانپذیر است. لازم به ذکر است تعیین زردی کودک با آزمایش خون به مراتب دقیقتر از بیلی چک است.

درجه زردی نوزادان چیست؟

درجه زردی نوزادان عددی است متغیر که در روزهای پس از تولد به دلیل بالا بودن بیلی روبین در خون افزایش می یابد. اگر در روز ۲۴ ساعت اولیه تولد نوزاد بیلی روبین ۵ باشد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید .
بیشترین شدت درجه زردی، ۲۵ است که بسیار خطرناک می باشد. در روز‌های پس از تولد نوزاد اگر درجه زردی ۱۳ تا ۱۴ و یا ۱۵ تا ۱۷ باشد می بایست به پزشکان متخصص اطفال مراجعه کنید. در این صورت پزشک کودک شما را بستری نموده و از روش های درمانی زیر برای درمان زردی کودک استفاده می نماید. پس از مراجعه به جدول زردی نوزادان چنانچه متوجه شدید که نوزادتان زردی دارد باید هر چه سریعتر نسبت به
درمان آن اقدام نمایید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دستگاه فتوتراپی

دستگاه فتوتراپی دستگاه فتوتراپی نوزاد به دو دسته بیمارستانی و خانگی تقسیم میشوند که ما در این مقاله قصد داریم توضیحات لازم و ضروری در خصوص دستگاه زردی خانگی ارائه نماییم. اگر چه به لحاظ ماهیت کاری  هر دو نوع یک کار مشترک را انجام میدهند و آن چیزی نیست جز رفع زردی نوزادان . اما دستگاه های خانگی زردی نوزاد پرتابل  هستند و با توجه به نحوه طراحی  که دارند به راحتی جابجا میشوند. دستگاه فتوتراپی خانگی نوزادان فتوتراپی با تابش اشعه نور، باعث تغییر  بیلی ‌روبین به ترکیباتی که از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شوند می‌گردد. در حال حاضر دو نوع دستگاه فتوتراپی خانگی جهت درمان زردی نوزاد در منزل وجود دارد که عبارتند از: الف) دستگاه زردی با منبع نور فلورسنت دستگاه های فتوتراپی با لامپ های فلورسنت قدیمی هستند و ضمن این که قدرت درمانی محدودی دارند عوارض جانبی نیز دارند. ب) دستگاه زردی با منبع نور  ال ای دی که البته نوع ال ای دی هم قدرت درمانی بالاتری دارند و هم عوارض جانبی کمتری. همچنین نور دستگاه زردی  باید کاملاً روی نوزاد متمرکز شده باشد. امروزه دستگاه های درمان زردی با لامپ های ال ای

دستگاه زردی نوزاد

دستگاه زردی نوزاد دستگاه زردی نوزاد چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟ دستگاه زردی نوزادان برای درمان بیماری زردی نوزادانی که در بدو تولد زردی دارند استفاده می شود. درمان زردی با دستگاه زردی نوزاد نوعی نور درمانی است که به آن فتوتراپی نیز گفته میشود. به طور کلی از جمله بیماری هایی که توسط روش فتوتراپی می توان درمان نمود عبارتند از درمان انواع سرطان، درمان پوست و مو و درمان زردی نوزاد. در دستگاه زردی کودکان پوست بدن به صورت مستقیم تحت تابش نور با طول موج مناسب به صورت منظم قرار می گیرد. البتده باید توجه کرد که این عمل باید تحت نظر پزشک و یا کارشناس مربوطه انجام گردد. دستگاه های زردی مختلفی برای درمان بیماری زردی ساخته شده است. فارغ از نوع شکل و ابعاد و اندازه، دستگاه های زردی نوزاد به دو دسته تقسیم میشوند: 1- دستگاه زردی با منبع نور فلورسنت 2- دستگاه زردی با منبع نور ال ای دی

اجاره دستگاه زردی نوزاد

اجاره دستگاه زردی نوزاد اجاره دستگاه زردی نوزاد همگام با تکنولوژی روز دنیا یکی از مهمترین خدمات شرکت نی نی سالم جهت درمان زردی نوزادان تازه به دنیا آمده در منزل میباشد. شرکت نی نی سالم با سابقه طولانی در درمان زردی نوزادان با ارائه جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات فتوتراپی در خدمت هموطنان عزیز می باشد. بهترین روش برای درمان نوزادانی که در بدو تولد زردی دارند استفاده از دستگاه زردی نوزاد است. این دستگاه با شکاندن مولکولهای بیلی روبین خون نوزاد که باعث ایجاد بیماری زردی شده اند زردی را درمان کرده و عوارض جانبی بدی نیز ندارند. البته والدین عزیز باید دقت نمایند که از دستگاه فتوتراپی مرغوب و با کیفیت و استاندارد استفاده نمایند. اجاره دستگاه پیشرفته و سه بعدی فتوتراپی جهت رفع زردی نوزاد با لامپ های پیشرفته ال ای دی ساخت کشور آلمان توسط شرکت نی نی سالم با سابقه ۱۰ سال فعالیت و همکاری با بسیاری از بیمارستانهای بزرگ تهران از جمله بیمارستان مفید، بیمارستان فوق تخصصی کودکان بهرامی، بیمارستان مهر، بیمارستان تامین اجتماعی، بیمارستان الغدیر، بیمارستان آرش، بیمارستان آسیا، بیمارستان مردم و